fredag 7 september 2012

Ordning & reda

Tjingeling!

Så här i början av hösten får jag alltid en grym lust att få ordning och reda hemma. Kanske är det för att vi spenderar mer och mer tid inomhus framöver, till skillnad mot på sommaren.

Min favoritbutik Pottery barn har självklart fina saker och inspirationsbilder som kan hjälpa till i jobbet för att få det organiserade hemmet. :-)


Foto: Pottery Barn

Ett av det viktigaste är nog att "var sak har sin plats". Hur ska man annars få ordning...om prylarna bara cirkulerar runt mellan matbord, soffbord, stolar, klädkammare mm. Var de passar bäst och stör minst för tillfället.

Ge bort, kasta, sälj saker som du inte använder...eller inte har använt det senaste året. Själv har jag bland annat två stora plastsäckar med för små kläder i förrådet...som jag i min enfald tror att jag kommer att kunna ha på mig igen...näpp, "in my dreams", kommer aldrig att hända (efter några kids ser jag liksom inte likadan ut som förr). Så dom kommer att försvinna den här hösten har jag bestämt.

Sen är även regeln "en in, en ut" bra att gå efter. För varje ny sak man köper får en gammal försvinna. Måste erkänna att jag är väääldigt dålig på den regeln...här känns det mer som en massa in...och inget ut. Börjar bli lite rörigt nu...dags för rensning.

Nu fredagsstämning och planering för lite mys i kväll.

Hoppas att ni får en härlig (och städfri) helg. :-)

Hörs!

Inga kommentarer: