torsdag 11 oktober 2012

Porslin & glas

Tjingeling

Så här vid lunchtid kanske det kan passa med ett inlägg om porslin och glas. :-)

Måste erkänna att jag hittills inte alltid har lagt såå stor vikt vid det dukade bordet.  Har dukat med det vi har haft hemma (vita tallrikar, glas och bestick samt servetter och en fin duk). Good enough! I dagsläget finns inte alltid tiden till att göra dekorationer, blomsterarrangemang etc. Men nu har jag iallafall börjat spana efter lite nytt porslin och glas mm...var det nu ska få plats någonstans? Känns som om skåpen redan är överfulla...men det får väl bli - en sak in - en sak ut!

Suktar bland annat efter dessa fina glas från Iittala, "Lempi".

Foto: Iittala
Finns i flera färger.  Med dessa skulle även kidsen kunna få ett glas på fot...inte alltid det lättaste annars när de också vill ha "vuxenglas". Dom här skulle passa alldeles perfekt då man kan dricka vin, öl, mjölk eller vad man vill i dom.

Nästa sak som jag skulle vilja ha nytt av är vita tallrikar. Har sex stycken vita Villroy & Boch som jag älskar... men behöver helt klart fler. Den här varianten heter White Twist.

Foto: Villroy & boch
Tycker att vita tallrikar (alternativt enfärgade i annan färg) är finast då maten är det som ska få agera huvudroll, inget som stör.

För att nästan säga emot mig själv på en gång så äääälskar jag Gerberas fina porslin i alla möjliga färger (enfärgade i och för sig). Men om man har en enfärgad duk i någon dov färg samt vitt porslin i övrigt så tycker jag att det passar alldeles utmärkt med en färgstark gratängform till exempel.





Foton: Google, Gerbera-bilder

Nej nu blev jag visst hungrig...dags för lunch. :-)

Hörs!



1 kommentar:

Pia sa...

Jag älskar Gerberas formar, så snygga.
Vita tallrikar är väldigt snyggt. Maten kommer till sin rätt. Visst kan färgade tallrikar också vara fint men då måste man tänka på vilken mat man lägger på.