tisdag 5 juni 2012

Tuesday blues...och lite smått och gott

Tjingeling

Har åkt på någon sorts bacill och har fått såå ont i halsen och känner mig
lite yr och matt...så idag blir soffan min bästa vän. :-)

Eftersom det är (ska vara) sommar nu så känner jag att jag gärna vill
ha jordgubbar...men idag så får det bli i en annan form än annars.


Är man sjuk så måste man ju få unna sig lite, eller hur?!  :-)     Mums!!

Har gått igenom kameran och hittat lite annat man kan njuta av.

Äppelpaj med vaniljsås
 

Fjärilstårta för liten prinsessa...

...eller en helt vanlig frukost i solen

Har fått fråga om tårtan med maräng, lemon curd mm som jag skrev om i förra inlägget...och den är sååå enkel. Brukar göra den när jag antingen inte orkar baka "på riktigt" eller om det är bråttom och fikasällskapet kommer snart.

Det här behövs:
1 paket färdiga marängbottnar (kolla att de ser hela ut och inte har spruckit redan i affären)
½ burk Lemon curd (brukar finnas där sylt och marmelad finns i affären)
2-3 dl vispgrädde
lite strösocker
ca 300-500 gr jordgubbar (färska eller frysta...eller andra bär..eller inga alls)
färdig chokladsås i tub (eller hemmagjord om du vill)

Så här gör du:
Tina bären helt om de är frysta. Annars rensa dom färska från blad etc.
Dela jordgubbarna på hälften (eller behåll dom hela).
Ta fram Lemon curd (om du har den i kylskåpet) så den blir rumstemperarad och ej för kall.
Vispa grädden med lite strösocker.
Lägg upp den ena marängbotten på ett fat. Bred ut ett lager med Lemon curd på den botten och därefter ett lager grädde. Lägg på den andra marängbotten (lägg den gärna "uppochned" så den platta sidan kommer uppåt). Bred ett tunt lager med Lemon curd och därefter lassa på med vispgrädde på ovansidan...och även på sidorna om du vill.
Lägg jordgubbarna ovanpå hur du vill...några få..många i en hög...eller vad du känner för.
Avsluta med att ringla på lite chokladsås över tårtan.

Ju längre tårtan står desto mjukare blir marängen...i början är den ganska fast så du behöver nog en vass kniv när ni ska skära i den.  :-)


Det var dagens recept.
Nu blir det lite vila och TV tror jag.

Ha det bra!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan intyga att tårtan är utsökt.

Pia sa...

Tårtan är helt fantastiskt god.